پنج شنبه, 21 -2664 ساعت 03:25

مروری بر کارنامه فرهنگی دکترعلی اصغر شعردوست سفیر فوق العاده و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در ارتباط با جامعه و فرهنگ تاجیکان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر علی اصغر شعردوست متولد 1340 شمسی برابر با 1961 میلادی، از سال 1990 میلادی در ارتباط با جمهوری تاجیکستان فعالیتهای عدیده ای در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است :
 
الف – گشایش دفتر نمایندگی انتشارات بین المللی الهدی در شهر دوشنبه به سال 1991
در سال 1991 با آغاز تحولات در تاجیکستان و سر فصل استقلال این کشور نمایندگی انتشارات بین المللی الهدی درشهر دوشنبه با همکاری وزارت فرهنگ تاجیکستان افتتاح و به میل و اشتیاق مردم تاجیکستان در دسترسی آسان به کتب خط نیاکان جامه عمل پوشاند. این نمایندگی در ارتباط فرهنگی میان ایران و تاجیکستان نقش و سهم بزرگی داشته و در تمام دوران فعالیت از حمایت دکتر شعردوست برخوردار بوده است. این نمایندگی علاوه بر عرضه کتب مورد علاقه فرهنگستان تاجیک، نسبت به نشر برخی آثار تألیفی تاجیکان در آن کشور اقدام کرده است.
ب – لیست کتابهای تاجیکی که به سرپرستی دکترشعردوست منتشر شده است
دکتر شعردوست علاوه بر دوران تصدی مسئولیت انتشارات بین المللی الهدی در طی 17 سال گذشته و در مسئولیتهای مختلفی که برعهده داشته است نسبت به شناساندن تاجیکان و تاجیکستان در ایران و مراکزعلمی و فرهنگی دنیا تلاش کرده اس. وی در دوران ریاست انتشارات سروش، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مشاورت رئیس جمهوری و سایر مشاغل اجرایی که بر عهده داشته است در این امر با جدیت تمام کوشیده است؛ که حاصل بخشی از آن فعالیتها در حوزه نشر آثار اندیشمندان تاجیک مشهود است. در این سالها بیش از یکصد و چهل عنوان کتاب مستقیما و با مسئولیت و سر سخن ایشان منتشر شده است. عناوین برخی ازاین کتابها بدین شرح می باشد:

  1. تألیف و انتشار کتاب چشم انداز شعر امروز تاجیکستان به دو خط نیاکان و سریلیک که به عنوان کتاب برگزیده اتفاق نویسندگان و وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان انتخاب و مورد نقد و بررسی مطوبعات این کشور قرار گرفت. منتقدین تاجیک این اثر را در نوع خود اولین اعلام کردند.
  2. چاپ آلبوم رنگی و نفیس آشنایی با تاجیکستان.
  3. نشر چهارده عنوان گزیده اشعار شاعران تاجیک در انتشارات بین المللی الهدی که با گزیده اشعار لایق شیرعلی آغاز شد و سپس با گزیده اشعار گلرخسار، مؤمن قناعت، فرزانه، عسکر حکیم، بازار صابر، عاشورصفر، کمال نصراله و... ادامه یافت.
  4. نظارت بر برگردان اثر معروف «تاجیکان» تألیف باباجان غفوراف به الفبای نیاکان و ویراستاری و نشر آن با دو الفبا در تیراژ وسیع که با همکاری نشر عرفان تاجیکستان انجام گرفت.
  5. برگردان قرآن مجید با ترجمه فارسی استاد آیتی به الفبای سریلیک و انتشار آن در تیراژی وسیع که اولین نسخه آن به رئیس جمهوری محترم تاجیکستان تقدیم و با نظ ایشان در محافل دینی، علمی و فرهنگی تاجیکستان عرض شد.
  6. انتشار آثار مهم نثر نویسندگان تاجیک که از آن جمله به رمانهای فردوسی اثر حاتم الغ زاده، بعد از سر پدر عبدالحمید صمد، در آرزوی پدر کرامت اله میرزا و... می توان اشاره کرد.
  7. انتشار دوازده عنوان کتاب کودک و هفت عنوان کتاب نوجوان از آثار برگزیده نویسندگان کودک و نوجوان ایران و تاجیکستان با دو الفبای سریلیک و نیاکان و تصویرگری هنرمندان دو کشور که نقش برجسته ای در ترویج الفبای نیاکان و شناساندن و ارتباط نویسندگان هر دو کشور در رابطه با یکدیگر داشته است. این مجموعه در بین کودکان و نوجوانان تاجیک از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است.
  8. نشر مجموعه ای از آثار نویسندگان و پژوهشگران تاجیک درحوزه تاریخ تاجیکان که از آن جمله اند تاجیکان در مسیر تاریخ اثر میرزا شکورزاده، تاجیکان در آئینه تاریخ اثر رئیس جمهور محترم تاجیکستان در دو جلد، فولکلور تاجیکستان و... .
  9. انتشار آثار مرتبط با همایشهای بین المللی که به صورت مشترک بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده اند که از آن جمله به این آثار می توان اشاره نمود: کتب مربوط به سامانیان و امیر اسماعیل سامانی، کتابهای مربوط به کمال خجندی اعم از دیوان اشعار، مجموعه مقالات و...، آثار مرتبط با میرسیدعلی همدانی، کتب مرتبط با همایش بزرگداشت شعرای بزرگی همچون فردوسی، مولانا، شهریار و... .
  10. نشر آثار کلاسیک آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان که از آن جمله به کتاب معتبر تاریخ خلق تاجیک د دو جلد به زبان فارسی روسی می توان اشاره کرد.
  11. نشر کتب مرتبط با فرهنگ مشترک ایران و تاجیکستان که در این زمینه به آثار استاد محمدجان شکوری (چهار عنوان کتاب) آثار استاد صدرالدین عینی (نمونه ادبیات، تایجک، تاریخ بخارا و...) باید اشاره کرد.
  12. انتخاب و نشر بیست و چهار عنوان اثر برگزیده در حوزه های مختلف از پژوهشگران تاجیک در مجموعه «آشنایی با فرهنگو تمدن کشورهای حوزه تمدنی ایرانی» با مشارکت سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایرانی که هنوز ادامه دارد.


ج. مشارکت در جشن ها و همایشها
1. حضور در انجمن تاجیکان و فارسی زبانان جهان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس و مشارکت فعال در همه جلسات آن و عضوت در هیأت رئیسه انجمن پیوند.
2. طراحی مسابقه بهترین شعر و موسیقی برای انتخاب سرود دوستی ایران و تاجیکستان در سال 1993 میلادی و به مناسبت دومین سال استقلاب تاجیکستان
3. ریاست هیأت ایرانی شرکت کننده درجشنهای سالگرد استقلال از اولین سالگرد استقلال آن کشور تاکنون و ریاست هیأت ایرانی شرکت کننده در جشن میرسیدعلی همدانی در سال 1994 و ارائه مقاله.
4. عهده داری ریاست هیأت ایرانی شرکت کننده در جشن کمال خجندی در تایجسکتان و دبیر کل همایش بین المللی کمال خجندی در تبریز با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و هفتاد تن از اندیشمندان و شاعران تاجیک و پیگیری مرمت مقبره و آرامگاه کمال خجندی در آن شهر. در این خصوص ایجاد مجتمع فرهنگی کمال خجندی از سال 1995 آغاز شده است. این مجموعه در تبریز مورد بازدید رئیس جمهور محترم تاجیکستان قرار گرفته است.
5. ریاست هیأت ایرانی شرکت کننده در جشن سامانیان در تاجیکستان و دبیرکل همایش سامانیان در ایران به سال 1997 میلادی.
6. شرکت در محفل بزرگداشت باباجان غفوراف در تاجیکستان.
7. دبیرکل همایش بزرگداشت استاد شهریار در ایران و تاجیکستان.
8. برگزاری همایش مولوی در ایران و تاجیکستان دوام سال 2007 میلادی
9. برگزاری همایشهای استادان زبان فارسی با همکاری استادان تاجیک در تهران.
10. شرکت در انجمن تاجیکان جهان در تمامی دوره ها.
11. کسب عنوان شهروند افتخاری به دست ریاست محترم جمهوری تاجیکستان جناب آقای امام علی رحمان در سال 1994 با دریافت عنوان خادم نمونه فرهنگ.
12. عضو اتفاق نویسندگان تاجیکستان.
13. عضویت در هیأت همراه کلیه روسای جمهوری اسلامی ایران که از تاجیکستان دیدار کرده اند در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و آقای دکتر احمدی نژاد.

د. انتشار نشریه پیوند
نشریه پیوند در چند دوره به همت دکتر شعردوست در ایران و تاجیکستان منتشر شده است.

ه. کتابهای در دست انتشار
در حال حاضر 48 عنوان کتاب در زمینه های مختلف حوزه فرهنگ در دست انتشار می باشد.

و . خدمات دیپلماتیک و اقتصادی
ایفای نقش سازنده در روند صلح تاجیکستان و نگارش مقالاتی درباره آن در مطبوعات ایران
ایفای نقش در اجرای پروژه های مشترک عمرانی بین دوکشوراز قبیل تونل انزاب، نیورگاه سنگتوده 2 و ... به عنوان مشاور رئیس جمهور.
فعال کردن ارتباط پارلمانی بین دو کشور در زمان نمایندگی مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که منجر به سفر متقابل روسای پارلمانی دو کشور گردید.

ز. سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان
آخرین رابطه دکتر شعردوست با تاجیکستان پذیرش امور سفارت ایران در این کشور به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایرانی می باشد.

 

خواندن 7367 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 14 ارديبهشت 1395 ساعت 16:00

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .