سه شنبه, 25 بهمن 1390 ساعت 10:03

سفیر ایران در تاجیکستان :ایران به دنبال جهانی باثبات و امن است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
 گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، "علی اصغر شعردوست" سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان که به مناسبت سی‌و‌سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در جمع مقامات عالی رتبه تاجیکستان و نمایندگان برخی کشورهای مقیم دوشنبه سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: به تعبیر بسیاری از تحلیل گران و دانشمندان، انقلاب ایران، مردمی ترین انقلاب تاریخ معاصر جهان بود، که وامدار شرق و غرب نبود.

دستاوردهای انقلاب اسلامی و  نگرانی  غرب از این  امر

شعردوست مهم ترین دستاوردهای نظام اسلامی را، بنیاد اولین نظام مردمسالار دینی، کسب استقلال سیاسی و پایان نفوذ بیگانگان و بازگشت به ارزشهای ملی و دینی وخودباوری ملت ایران دانست.

وی افزود: جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی و جهش علمی و فن آوری و کسب رتبه های جهانی در تولید علم و فن آوری در صنایع مختلف از جمله هوا فضا، پزشکی، دارویی، نانو تکنولوژی، دفاعی و نظامی و فن آوری صلح آمیز هسته‌ای از جمله ثمرات خود باوری مردم ایران پس از انقلاب اسلامی است.

سفیر ایران همچنین با کارساز ندانستن تهدید و تحریم ملت بزرگ ایران در طول 33 سال گذشته، تصریح کرد که این تحریم‌ها سکوی جهش کشورمان بوده است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان این که بنا به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکنون هیچ گونه انحرافی در صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده، خاطرنشان کرد: با توجه به پایان پذیری سوخت‌های فسیلی و کاربردهای فراوان انرژی هسته‌ای، دستیابی به آن برای همه کشورها ضروری و حق آنها است.

شعردوست همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از سالها پیش مبتکر جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای بوده و اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده که از جمله باید به برگزاری 2 کنفرانس بین‌المللی موفق در تهران با موضوع خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد.

وی تأکید کرد: نگرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه به خاطر وجود حجم عظیمی از سلاح‌های هسته‌ای در دست رژیم صهیونیستی است؛ زیرا با وجود تهدیدات آشکاری که از سوی این رژیم تا دندان مسلح برای امنیت منطقه وجود دارد، این رژیم عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیست و هیچ تعهدی به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ندارد و این در حالی است که برخورد کشورهای غربی و به ویژه آمریکا با اسرائیل، همواره دوستانه و حمایت آمیز بوده است.

شعردوست افزود: مبنای جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی، اصولی چون احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، عزت، حکمت و مصلحت به عنوان مبنای تعامل سازنده و موثر با جهان خارج است که سرلوحه کار دولت و وزارت امور خارجه ایران قرار دارد.

سفیر ایران به علاوه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران به عنوان باثبات ترین کشور منطقه، اقتدار و توان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه خود را در خدمت صلح و امنیت منطقه و جهان قرار داده است، یکی از دغدغه‌های دستگاه دیپلماسی ایران را تلاش برای مشارکت و ایفای نقش حداکثری کشورهای مستقل در مدیریت جهان و مقابله با جهان تک قطبی و دیکتاتوری بین‌الملی دانست.

دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: نقش و جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت و تثبیت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه در مقوله‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم و نقش بی بدیل ایران در حفظ امنیت انتقال انرژی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

روند رو به گسترش روابط ایران و تاجیکستان 

علی اصغر شعردوست در بخش دیگری از سخنانش که وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز حضور داشت، با اشاره به این که ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت، و با تاکید بر اشتراکات فراوان 2 کشور در زمینه زبان، فرهنگ، تاریخ، دین، آداب و رسوم و نیز با عنایت سران 2 کشور به تقویت و گسترش مناسبات، خاطرنشان کرد: رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در ملاقات سال گذشته رئیس جمهور تاجیکستان با ایشان، فرمودند: "تاجیکستان رابطه خویشاوندی با ایران دارد".

سفیر ایران با بیان همکاری‌های خوب 2 کشور در زمینه‌های مختلف تجاری، صنعتی، عمرانی و ورزشی، به افتتاح فاز اول نیروگاه سنگتوده 2 در سپتامبر 2011، امضای یادداشت تفاهم برای احداث نیروگاه برق آبی عینی بر روی رودخانه زرافشان توسط متخصصان ایران، تکمیل احداث تونل بزرگ و مدرن انزاب (استقلال) تا چند ماه آینده، احداث چندین کارخانه در زمینه‌های مختلف صنعتی، احداث چندین سالن ورزشی و چندین بیمارستان تخصص در مناطق مختلف تاجیکستان اشاره کرد.

وی افزود: قرار است در نوروز امسال "محمود احمدی نژاد" با سفر به تاجیکستان و شرکت در مراسم بین‌المللی نوروز، چندین پروژه عمرانی و فرهنگی را نیز افتتاح کند.

شعردوست همچنین در بخش دیگری از سخنانش، که سفیر افغانستان در تاجیکستان نیز حضور داشت، به اهتمام خاص ایران برای شکل دهی و انسجام بخشیدن به مناسبات و همکاری‌ها، میان 3 کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان از جمله اتصال شبکه‌های مواصلاتی دربخش‌های راه جاده‌ای و راه آهن و برق تأکید کرد.

در مراسم گرامیداشت روز ملی جمهوری اسلامی ایران و سی‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سال روز میلاد حضرت رسول (ص)، که از سوی سفارت ایران در "هتل تاجیکستان" شهر دوشنبه برگزار شده بود، وزیر امورخارجه، مقامات عالی رتبه دولتی تاجیکستان، سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای خارجی، اندیشمندان، شعرا ادبا و فرهیختگان و اصحاب رسانه و خبرنگاران حضور داشتند.

انتهای پیام/ص

خواندن 3181 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 25 بهمن 1390 ساعت 10:03

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .